Saturday, October 6, 2012

Review Teater Buai : Hayunan yang mengesankan

Sinopsis

Buai mengisahkan seorang lelaki tua bernama Pak Kadar, Tukang perabot yang setia dengan kerja - kerja di bengkelnya seharian tanpa ada rasa jemu. Prinsip hidupnya adalah ikhlas, amanah dan jujur semasa bekerja. Di bengkelnya terdapat bermacam perabot termasuklah sebuah BUAI antik yang sangat cantik tetapi masih belum dituntut oleh pemiliknya sekian lama. Mat Kael yang selalu datang ke bengkel Pak Kadar mencadangkan BUAI tersebut dijual sahaja.

Disebabkan rasa amanah dan tanggungjawab, Pak Kadar enggan menjual buai tersebut pada orang lain walaupun ditawar dengan harga yang berganda. Baginya BUAI tersebut hanya boleh dimiliki oleh pemilik atau waris pemilik yang berhak sahaja. Dia tetap menunggu kehadiran pemilik mutlaknya yang dikatakan milik seorang wanita cantik memakai jilbab (Niqab/purdah).

Pak Kadar meminta Mat Kael membantunya membuatkan wasiat untuk Buai tersebut. Siapakah Mat Kael dan apa kaitan Mat Kael dengan Pak Kadar? Siapa pula yang hadir untuk mendapatkan Buai tersebut? Dan siapa pula wanita berjilbab yang menjadi pemilik Buai tersebut? Apakah kaitan semua ini dengan hidup Pak Kadar?

Buai - Perlambangan yang kuat dengan subteks yang santun

"Harta orang tu, jangan duduk, berdosa"

itu adalah antara ayat yang diulang - ulang oleh Pak Kadar. Pada awal pementasan, kita dapat melihat Pak Kadar seperti orang gila bercakap seorang dengan kerusi tersebut, namun persoalan ini kemudiannya dibiarkan mati dan akan terjawab pada penghujung cerita setelah watak anak Pak Kadar, Sa'diah muncul dan menceritakan bagaimana dia dibesarkan dalam keluarga yang kuat penerapan agamanya, namun Pak Kadar tidak membenarkan dia berkawan dengan sesiapa kecuali Leha, pembantu Pak Kadar di bengkel perabotnya. Sa'diah yang meminati gurindam dan seni warisan melayu yang lain seperti sajak, nazam seperti tidak disukai oleh Pak Kadar sendiri, disebabkan Pak Kadar ini berasal dari Kelantan, semacam satu stereotaip oleh penulis kepada orang Kelantan yang kuat pegangan agamanya. Dari segi perwatakan Sa'diah, terdapat semacam watak idealisme yang digambarkan oleh penulis skrip, kerana Sa'diah digambarkan seperti seorang wanita melayu yang sangat sempurna, pandai bersyair, bernazam, berpuisi dan kuat pegangan agamanya, namun yang menyebabkan aku sedikit terganggu adalah ketika perbuatannya (dalam dialog) yang sedikit menunjuk - nunjuk, seperti terlalu ingin menunjuk bahawa dia adalah seorang muslimah. Seketika itu aku teringat akan watak Altha al funnisia dalam ketika cinta bertasbih oleh Pak Habiburrahman, watak anna itu dan kebanyakan watak Habiburrahman (aku hanya menilainya menerusi filem, bukan novel) yang diciptakan, tidak tertonjol idealismenya dan tidak pula terlalu menunjuk - nunjuk, dia berjaya menghidupkan watak itu dengan meletakkan konflik dalam watak itu, anna, walaupun seorang wanita solehah yang patuh kepada ajaran agamanya, namun apabila dalam situasi konflik, dia sering terlalu beremosi sehingga lupa akan realiti dan bagaimana sebetulnya dia berfikir secara logik dan menenangkan dirinya menyebabkan dia sering membuat keputusan secara terburu - buru. Dalam Buai pula, terdapat dua ekstrem, satu adalah watak Sa'diah dan satu adalah watak Leha, keduanya adalah titik ekstrem di dalam cerita ini, dimana Sa'diah adalah perempuan yang mematuhi agamanya manakala Leha pula seperti bangga dengan dirinya berdosa dan menunjuk - nunjuk betapa dia adalah seorang yang banyak dosa. Mungkin penulis sengaja membuat watak tersebut kerana Sa'diah memakai jubah putih dan kostum Leha pula berwarna merah, dua warna yang menjadi tema kepada pementasan ini. Namun aku lebih mengharapkan Leha dan Sa'diah menunjukkan ciri - ciri manusia dan tidak terlalu idealistik keadaannya, maka mungkin keduanya akan nampak lebih hidup.

Apa yang menjadikan skrip ini adalah skrip yang baik adalah bagaimana setiap satu isu dan persoalan dikupas dan lontarkan kepada penonton sedikit demi sedikit, membiarkan aku untuk berfikir sebab dan akibat mengapa persoalan - persoalan yang ditimbulkan baik dari props atau setting, dan juga dialog - dialognya yang begitu subtle namun kuat. Suntikan halus ini yang membuatkan hati aku berbolak balik. Antaranya...

1.Tentang obsesi Pak Kadar kepada Buai sehingga membunuh orang hingga orang yang dia sayang.
2.Tentang kejujuran Mat Kael dan lurus bendulnya namun ditolak pinangannya oleh Pak Kadar meskipun Sa'diah amat mencintainya.
3.Tentang prinsip Pak Kadar yang terlalu ingin menyimpan buai untuk diberikan kepada pembelinya, walhal dia tidak mengenali pembeli tersebut dan walaupun ada orang yang mampu membelinya dengan harga yang tinggi namun ditolak.

Banyak lagi yang bermain di minda aku ketika menonton pementasan ini, dan antara yang lain adalah status Kelantan dan isu royalti minyak, terdapat perkaitan antara pementasan ini dengan isu tersebut. Sisi Paranoid orang melayu terhadap sesuatu yang berunsur peribadi (adat, agama dan tanah) juga dapat aku kaitkan dalam pementasan ini.

Namun satu - satunya elemen yang membuatkan pementasan ini nampak hidup adalah kerana adanya hubungan Pak Kadar - Mat Kael yang berkembang ketika di atas pentas, pelakon yang melakonkan watak Mat Kael mempunyai harapan untuk dapat anguerah pelakon pembantu lelaki terbaik untuk festival ini (walaupun aku tidak menonton dua lagi persembahan dari dua kumpulan yang lain). Perwatakan yang tidak terlalu dibuat - buat dan lakonan yang semulajadi mengimbangkan suasana pentas tenaga pada babak tersebut. Babak ini kemudiannya agak draggy dan sedikit meletihkan namun berjaya di sambut baik pada babak tersebut. Hubungan antara Mat Kael dan Sa'diah digambarkan dengan baik sekali tatkala Mat Kael duduk di buai tersebut seketika, ini menimbulkan suasana yang mengharukan akibat cinta yang tidak kesampaian memandangkan penonton (termasuk aku) akan kesiankan watak Mat Kael tu atas perwatakannya yang bodoh - bodoh alang.

Namun aku ditampar dan menyedari bahawa apa yang mahu disampaikan oleh penulis pada babak akhir cerita adalah cerita tentang pembunuhan, aku telah dilupakan untuk meneka pengakhiran tersebut dengan pace dan moment yang mengesankan dalam pementasan. Sedikit hampa dan kecewa dengan pengakhiran yang cliche, namun aku harus berikan satu penghormatan kepada krew produksi dan penulis yang betul - betul telah membuatkan aku terus ingin duduk. Pada awalnya aku tidak mengharapkan ia pementasan yang baik memandangkan permulaannya yang agak draggy oleh lakonan watak Sa'diah, namun kehadiran Mat Kael berjaya menyelamatkan segala - galanya.

Teknikaliti

selain dari lakonan yang pada keseluruhannya tinggi sedikit dari biasa, pementasan ini juga mempunyai lighting yang agak tidak berkesan, kerana terlalu menggunakan lampu berwarna, lampu profile tidak digunakan sepenuhnya menyebabkan wajah pelakon tidak diberikan pencahayaan yang baik ketika dalam lakonan dan menganggu aku sebagai penonton. Beberapa usaha harus aku puji antaranya ialah dimana lampu warna dimainkan untuk menggantikan watak pelanggan 'invincible' di dalam babak Leha melayan pelanggan yang datang.

Kesimpulan

Kesimpulannya Buai menjanjikan satu kelainan dalam keempat - empat malam (dari selasa hingga jumaat) pementasan. Kumpulan ini berkemungkinan mendapat tempat tiga teratas di dalam keputusan festival nanti kerana lakonan dan skrip yang mantap dan berjaya memperdayakan dan mengalihkan pandangan aku sebagai seorang penonoton dan menarik aku kedunia mereka buat sementara dan menikmati sedikit pemikiran dan idea yang telah dilontarkan. Tahniah kepada krew produksi Majlis Teater Selangor!


Thursday, October 4, 2012

Review Teater Mencari Ricka : Di mana?

Bismillahirrahmanirrahim.

Malam tadi baru lepas menonton Teater Mencari Ricka oleh Grup G-Tel UMS. Berikut adalah reviewnya.

Sinopsis

Sememangnya takdir kebahagiaan bukanlah milik manusia secara hakiki. Sesekali hidup dikejutkan oleh duri semalu dan adakalanya senja yang kelam datang bertamu. Demikianlah kehidupan Ricka yang dirundung malang ekoran daripada kematian emak dan kecacatan bapanya sekaligus membawa kepada bebanan kakaknya Rionum yang bertali - tali. Kebahagiaan Ricka itu dirampas sekelip mata oleh Undang - undang manusia yang bolos dan pincang. Bermulalah tragedi - tragedi berdarah, tragedi - tragedi tragis dalam hidup Ricka. Tragedi yang diakibatkan oleh hak tanah, penderitaan bapa dan kematian kakak, kerakusan Magiri serta ketamakan pemegang kuasa sekaligus membawa kesemuat Ricka yang dalam. Keharu biruan hidupnya itu dirakamkan Ricka di dalam cerita -ceritanya. Kelaraan takdir yang merundung dirinya itu menyebabkan berlaku kekacauan personaliti dalam dirinya yang akhirnya membawa kepada dendam kesumatnya yang tidak pernah terpadam. Kerana terlalu obses kepada dendamnya, Ricka akhirnya menemui satu titik karma, titik karma yang memadam segalanya.

Mencari Ricka - bermula dimana?

Dari sinopsis pun aku dah tahu yang skrip ni menggunakan kata - kata yang cukup indah dan berpuitis, ini tidak menghairankan, kerana skrip ini pada asalnya adalah sebuah karya untuk pertandingan DEKON MAKUM! namun terdapat beberapa kelemahan yang timbul kesan daripada pengadaptasian/perubahan medium ini. Pertama, dari segi pembahagian skrip ia adalah tidak seimbang, kerana watak RICKA terlalu banyak melontarkan dialog menyebabkan ianya sedikit melelahkan, meskipun kata - katanya indah, namun haruslah penulis tahu bahawa penyampaian DEKON dan TEATER adalah sesuatu yang berbeza, berdasarkan komen dari Tuan Said, pensyarah aku yang turut menonton sebagai satu agenda perbincangan di dalam kelas, Tuan Said mengatakan bahawa ia adalah seolah - olah monodrama dengan sedikit penambahan pelakon, kerana Ricka terlalu lama bermonolog dan hubungannya dengan watak - watak lain seolah - olah tenggelam dan watak tersebut hanya hidup untuk 'melakonkan' babak tersebut. Ya, semestinya kerana ia adalah satu bentuk Flashback, namun ia harus dihidupkan dan dengan mengurangkan monolog Ricka yang terlalu panjang itu dan menambahkan lagi interaksi antara watak Ricka dan yang lain adalah salah satu kaedah yang mungkin boleh digunapakai. Kostum yang dipakai oleh Ricka ini juga sama  di dalam flashback dan juga ketika dia di bandar, adakah ini disengajakan oleh pengarah untuk memberikan interpretasi yang berbeza? jika tidak, seharusnya pengarah membezakan watak Ricka ini dengan interpretasi yang berbeza, seperti pelakon yang berlainan atau pelakon menukarkan bajunya ketika berada di dalam bahagian flashback. Penggunaan shadow projection di setting kawasan bandar juga menimbulkan tanda tanya tentang di mana peristiwa itu berlaku. Dari segi lakonan juga tidaklah begitu memberangsangkan, dilihat  watak Ricka itu hidup, namun akibat kurangnya interaksi dengan watak yang lain, maka peranannya dalam setiap babak kelihatan superficial dan bersifat sementara sahaja.

Dari segi Isu yang mahu disampaikan, ia bukanlah sesuatu yang baru, isu tanah, pembunuhan, pondan dan dendam seringkali digunakan dan MENCARI RICKA tidak menjanjikan apa - apa yang baru. Persoalan yang dilontarkan juga tidak dapat dikenalpasti kerana lontaran vokal yang terlalu perlahan oleh pelakon, memandangkan kebanyakan dialog yang digunakan adalah di dalam dialek sabah, maka ia menyukarkan lagi penonton untuk memahami dan mendengari dengan jelas setiap dialog. Salah satu babak yang boleh tertanam dalam ingatan aku adalah ketika Rionum diubat dengan cara tradisional, ketika hantu - hantu keluar dengan konsep "glow in the dark".

Secara kesimpulannya, teater "Mencari Ricka" menjanjikan sesuatu, namun tidak terjumpa seperti kaburnya pencarian kita terhadap Ricka yang hanyut dalam falsafah hidup yang penuh dendam dan amarah. Barangkali penulis skrip ini memerlukan lebih masa untuk menggarapkan penceritaan yang baik untuk menghasilkan pementasan yang lebih bermutu. Apa - apa pun, terima kasih di ucapkan kepada team produksi Grup Teater G-Tel.

Wednesday, October 3, 2012

Review Pelantaq - Sex (?), Drugs (?) and Theory of Cultural Evolution...

Assalamualaikum w.b.t,

Bismillahirrahmanirrahim,

Semalam baru selesai menonton Pelantaq, pementasan yang dilakukan oleh Persatuan Penggerak Warisan Budaya (AKRAB), berikut adalah reviewnya.

Sinopsis :

Pelantaq mengisahkan tentang seorang anak muda iaitu Bahtiar yang ingin membebaskan diri dan keluarganya  dari kemelut kemiskinan. Diselubungi kehidupan di sebuah perkampungan nelayan di mana Bahtiar tinggal bersama emaknya yang sakit dan ditinggalkan ayahnya yang mengejar kemewahan hidup. Bahtiar bekerja dengan Taukeh Lim di pelantar ikan dan dalam masa yang sama dia melakukakn kerja - kerja penyeludupan haram demi menampung kos rawatan emaknya.

Tragedi kematian emaknya telah mengubah dirinya dan di situlah dia bertemu dengan seorang gadis bernama Nani. Siapakah Nani? Dapatkah Bahtiar membebaskan dirinya daripada kemiskinan? Siapakah Taukeh Lim yang sebenarnya? Dapatkah Bahtiar bertemu ayah kandungnya?

Hubungkait Tiga Elemen

Interpretasi berikut adalah menggunakan teknik perlambangan menerusi pendekatan psikologi Freud dan Psikoanalisis Lacan (mungkin dari segi perlambangan sahaja).

Teater ini dimulakan dengan bahagian pengakhiran, dimana Bahtiar telah ditikam oleh joho, atau Zakaria, ayahnya sendiri, kerana melarikan Nani, ketika babak Flashback dimainkan, beberapa korus, berpakaian seperti badut telah keluar dan mereka sebenarnya mewakili permainan akal fikiran yang dialami oleh Bahtiar sendiri. Perasaan resah, gelisah, takut, suka dan semunya diwakili oleh mereka. Terdapat dua kumpulan korus, Kumpulan A - berpakaian badut, Kumpulan B - Berjubah. Namun sayangnya kumpulan B hanya digunakan sekali, dan ini adalah sangat merugikan kerana tidak di gunakan dengan sebaiknya, menyebabkan ianya sedikit membazir. Daripada segi penggunaan korus, aku tidak begitu gemar akan penggunaan mereka ini yang tidak begitu efektif, barangkali idea untuk korus ini diwujudkan untuk membantu menggerakkan platform Pelantaq untuk 'menghalalkan' keberadaan mereka semasa berada di pentas dan aku sedikit terganggu dengan lakonan mereka yang tidak begitu meyakinkan, dari segi tenaga dan karekter korus itu tidak dilakukan dengan baik, tenaganya rendah, dan badutnya tidak cukup ceria, malah tidak perlu rasanya untuk mereka berbisik - bisik melainkan jika kostum mereka itu berjubah dan menampakkan misteri. Disini memperlihatkan penggunaan korus yang tidak efisien bagi aku. Seharusnya Kumpulan A dan B memperlihatkan perbezaan, namun ia tidak begitu.

Salah satu elemen terbaik pementasan ini adalah Platform yang digunakan untuk menggambarkan tiga latar, iaitu di Pelantar, Di rumah, dan juga di Kelab Malam. Aku sangat - sangat menghormati kesanggupan mereka meluangkan masa untuk membina sebuah platform yang begitu baik sekali dengan artistik aspek yang cukup mendalam bagi pementasan ini. Sudah tentu masa yang digunakan untuk membina atau merekanya adalah agak lama, dan sewajarnya jika terdapat anugerah tatarias pentas, mereka wajib memenangi kerana kekeratifan dan usaha gigih mereka.

Daripada segi Jalan cerita, tidak ada apa - apa yang baru, di sini aku sedikit kecewa dengan perjalanan ceritanya, aku terlalu terganggu dengan jalan ceritanya yang teramat tipikal. Ia seolah - olah mengulangi penceritaan drama - drama TV atau jalan cerita matderihkolarperlih oleh NAMRON, dan memandangkan keduanya adalah dari bahagian utara semenanjung Malaysia, maka aku kira karya ini sangat - sangat rapat dengan penulisnya. Maka memandangkan ianya sangat rapat, boleh dikatakan bahawa ianya mewakili resah gelisah yang dihadapi oleh penulis tentang isu - isu orang melayu sendiri.

aku memandang Taukeh Lim, Bahtiar, Ibu Bahtiar dan Joho (Zakaria) mewakili elemen iaitu isu orang melayu sendiri iaitu.

Taukeh Lim (Unsur Luar)
Bahtiar (Rakyat Bawahan)
Ibu Bahtiar (Tradisi)
Joho (Golongan Atasan)

daripada unsur latar juga begitu.

Kelab Malam (unsur negatif/Unsur luar)
Rumah (Jati diri)
Pelantaq (Unsur luar - persimpangan negatif dan positif)

Bahtiar sanggup untuk melakukan kerja - karja haram, demi merawat sakit ibunya, dari segi interpretasi aku menggunakan elemen - elemen yang telah dinyatakan tadi, jelas menunjukkan bahawa, Bahtiar ingin melakukan sesuatu yang diluar daripada tradisi dan apatah lagi ditegah oleh ibunya tentang Taukeh Lim yang mempunyai aktiviti haram. Maka persoalan aku disini adalah, mengapa unsur luar itu semestinya haram dan tidak boleh digunakan? menggunakan watak Taukeh Lim, ia seolah - oleh memberi gambaran tentang bangsa lain itu hanya berniat untuk menguntungkan diri mereka sendiri tanpa mengira kawasan privasi dan jati diri bangsa lain. Perwatakan Taukeh Lim tidak diberikan justifikasi dan pengadilan yang kuat menyebabkan ianya menjadi watak yang stereotaip dan tidak dinamik. Berbalik kepada persoalan aku tadi, adakah unsur luar itu semestinya haram? Dan tidak boleh dilakukan? Jika kita menyebut soal Islam pula, boleh dikatakan bahawa unsur luar itu sendiri adalah Al-Quran dan As - Sunnah, dimana keduanya tidak menerima elemen atau unsur mistik, tahyul atau animisme yang diamalkan oleh sesetengah kita (orang melayu) sejak zaman berzaman iaitu tradisi yang diturunkan sejak begitu lama. Daripada segi adat budaya seperti persembahan budaya contohnya, apakah perubahan yang dilakukan (penggunaan unsur luar) itu adalah tidak benar dan tidak tulen? walhal sebenarnya semangat tradisi itu adalah berubah mengikut peredaran masa mengikut rentak dan tari bangsa yang memegang tradisi itu.

Contohnya, jika terdapat pengamal tradisi wayang kulit sejak tahun 1960an mengatakan unsur luar itu adalah tidak betul, maka apakah pengamal wayang kuli pada 200 atau 300 tahun dahulu mengatakan pengamal pada tahun 1960an itu betul? Sudah tentu terdapat beberapa elemen atau unsur yang dibuang atau diubahsuai dari generasi ke generasi, memandangkan pewarisan tradisi itu dilakukan secara lisan dan tidak pernah tertulis sejak dahulu lagi. Maka penolakan unsur luar itu akan terjadi jika perubahan tidak dilakukan secara parallel seperti menggunakan gitar dalam muzik wayang kulit, namun perubahan itu menjadi parallel dan tidak ditentang habis - habisan jika ianya hanya sedikit, seperti durasi persembahan wayang kulit yang dipotong menjadi pendek. Ini adalah sedikit idea dan pendapat aku tentang Teori Evolusi Budaya yang berlaku. Ingatlah bahawa bangsawan yang kita hargai itu bermula dengan perubahan daripada wayang parsi, maka perubahan itu tidak salah seratus peratus!

disini aku mengatakan bahawa Taukeh Lim, iaitu unsur luar tidak diberikan justifikasi dan pengadilan dengan betul kerana tidak menggambarkan dengan baik unsur luar itu sebetulnya.

Penderitaan yang dialami oleh Bahtiar sendiri adalah berpunca daripada diri sendirinya juga, ini kerana boleh dilihat (mungkin disebabkan lakonan yang tidak begitu baik ataupun tidak, saya tidak dapat menilainya, mungkin disengajakan oleh pengarah) wataknya yang begitu lemah dalam menangkis unsur luar, jika dia benar - benar dididik dengan jati diri yang tinggi, maka dia seharusnya mampu menangkis anasir luar seperti terlibat dalam aktiviti haram oleh Taukeh Lim dan juga dapat mengelak diri dari pergi ke kelab malam. Secara interpretasinya pula, dapat dilihat Bahtiar (rakyat golongan bawahan) sangat lemah dalam menghadapi anasir luar mengakibatkan kematian tradisi itu sendiri dan akhirnya dia mempersoalkan kehadiran watak ayah (Joho - Zakaria) sebagai punca dan penyebab kematian ibunya sendiri (tradisi).

Dapat kita lihat bahawa secara kolektif, budaya dan persembahan seni tradisional berkait rapat dengan golongan istana yang banyak membantu dalam perkembangannya, namun penurunan sokongan istana kepada seni tradisional ini menyebabkan ianya hampir luput dan pupus dan ini menyebabkan beberapa pihak tidak puas hati (yakni penggiat seni tradisional itu sendiri) kerana tidak mendapat sokongan dari segi dana untuk membuat persembahan. Faktor ini mungkin ada kaitannya, namun permasalahan sekarang adalah jati diri rakyat itu sendiri (Bahtiar) tidak cukup kuat untuk menolak anasir luar, meskipun tidak menolak, namun seharusnya mereka menanamkan budaya apresiasi terhadap seni tradisional (ibu bahtiar) yang tinggi demi mengelakkannya daripada mati dan pupus.

Namun ikhtiar Bahtiar untuk membebaskan Nina yang senasib dengannya adalah ikhtiar yang patut dipuji, walaupun pada akhirnya Nina mati ditembak oleh Joho pada akhirnya, ini menunjukkan Bahtiar (rakyat golongan bawahan) masih lagi mahu membebaskan rakan senasib dari penderitaan yang mereka alami namun pada akhirnya telah tertembak, dibunuh oleh golongan atasan (Joho - Zakaria).

Ada beberapa elemen yang membuatkan aku tidak selesa di dalam pementasan ini, salah satunya...

1. Pengunaan pelakon perempuan kecil untuk babak rogol
-seni hanyalah satu medium semata - mata, namun seharusnya bagi kita yang berada di Malaysia dan apatah lagi beragama Islam, seharusnya perkara ini haruslah dielakkan, kerana ini seperti mengajar sesuatu yang tidak baik kepada anak - anak kerana mendedahkan mereka dengan perkara sebegini diwaktu muda, hanya apabila pengarah memberitahu tentang keadaan seperti perlunya mereka menjaga maruah mereka walaupun dicabuli oleh ayah mereka sendiri ketika sesi latihan, barulah ianya wajar menggunakan anak kecil. Medan seni di Malaysia haruslah dijadikan tempat untuk mendidik anak - anak untuk menghargai seni dan yang terutama sekali agama dan adat yang tidak bercanggah dengan Al-Quran dan As - Sunnah.

2. Pelacur, Kelab Malam.
-Ini adalah adegan - adegan yang membuatkan aku rasa sedikit terganggu, kerana isu "bukannya aku nak, tapi dah terpaksa" sudah terlalu lama dijulang dan ditayang di mana  mana baik di drama, radio ataupun panggung wayang. Maka apakah penyelesaiannya? Aku merasakan bahawa orang ramai sudah tahu tentang hakikat ini dan seharusnya kita bergerak untuk lebih progresif ke arah penyelesaian dan bukannya menayang - nayangkan dosa. Ia mengingatkan aku kepada karya - karya NAMRON dan karya Ismail Kassan "Dejavu seorang perempuan" serta beberapa karya lain yang menggunakan tema yang sama. BERUBAH, BERUBAH, BERUBAH, dan CUBA BERUBAH, kita mampu melakukannya, Insyaallah.

Teknikaliti

Daripada teknikaliti persembahan, Akrab hampir berjaya melakukan persembahan yang baik, dengan permainan lampu yang menarik serta tatarias pentas (termasuklah Platform) dapat memberikan pengalaman menonton yang bagus, cuma akibat beberapa masalah teknikal (teknikal ini termasuklah aspek lakonan) menyebabkan ianya menjadi persembahan yang tidak kesampaian kerana kurangnya elemen dramatik walaupun ia hampir mencapai tahap yang sepatutnya.

Beberapa aspek teknikal seperti props (baju yang dibuang tidak sampai ke belakang pentas, dapat dilihat oleh penonton) dan lakonan yang kurang memberi impak yang menjatuhkan pementasan ini ke tahap yang sepatutnya. Props seperti baju yang tidak berada di luar pentas, Air botol tumpah diatas pentas (meskipun berjaya diangkat dengan berjaya) mencacatkan sedikit persembahan. Lakonan pula adalah penyumbang utama kepada kekurangan aspek dramatik pementasan ini, kerana babak kematian ibu bahtiar adalah babak yang terpenting sekali di dalam pementasan ini, akibat pacing yang terlampau cepat dan lakonan yang tidak begitu meyakinkan, maka kuranglah dari segi aspek dramatik menyebabkan penonton terkapai - kapai, tidak tahu sama ada untuk bersimpati kepada Bahtiar atau membiarkan sahaja dia bersama mayat ibunya di atas pentas.

Persoalan yang ditimbulkan oleh korus dalam setiap kali pertukaran set (Platform) menyebabkan beberapa watak tidak dapat berkembang dengan baik kerana setiap kali pertukaran berlaku, ia akan memakan masa yang agak lama. Maka apa yang boleh dilihat menerusi hubungan Bahtiar dan rakan - rakannya di Pelantar? Ini mungkin kerana AKRAB mahu menghormati masa yang telah ditetapkan oleh penganjur pertandingan, kerana sudah pasti dengan perkembangan yang meliputi bukan sahaja antara hubungan Bahtiar dan Taukeh Lim serta Ibunya, pasti jalan ceritanya tidak terlalu meleret dan watak dapat dikembangkan dengan baik, namun permasalahannya adalah - Siapa yang akan menggerakkan platform tersebut? Ini mungkin seperti soalan siapa yang lahir dulu, ayam atau telur ayam? Maka perkaitan antara teks dan teknikal harus difikirkan sebaiknya oleh pengarah dan jika diberikan pada aku teks ini, aku juga akan pening kepala untuk memikirkan aspek teknikal demi tidak mencacatkan aspek dramatik pementasan.

Kesimpulannya

Kesimpulan yang dapat aku simpulkan disini adalah, Kumpulan Teater AKRAB telah menjalankan tugas mereka dengan baik sekali terutama dalam pembinaan Pelantaq/Platform yang menjadi objek utama dan terpenting dalam pementasan, sayangnya kandungan cerita yang ditulis adalah sudah agak lama, dan perbahasan mengenainya sudah agak lapuk untuk dibincangkan, seharusnya suatu gerakan penyelesaian harus dilakukan untuk memberi makna kepada tradisi dan pewarisan baru ini untuk terus bergerak, jika tidak, ianya akan mendatangkan keburukan kepada masyarakat yang terlalu lama bermuram seperti Bahtiar kerana kematian ibunya (tradisi). Tidak seharusnya sesuatu masyarakat dan bangsa itu harus bermuram kerana kematian tradisi, namun memegang semangat tradisi itu penting, iaitu meneruskan apa yang diketahui di tangan dan sentiasa membawa ianya bersama dengan idea - idea inovatif dan kreatif sambil menjulang dan menjunjung akhirat iaitu Islam berdasarkan Al-Quran dan As- Sunnah. Kita tidak mahu lagi menjadi seperti Nani yang terperangkap namun semakin putus harapan untuk keluar daripada perangkap Joho - Zakaria, dan sentiasalah penuh harapan dalam sedikit kesedaran seperti Bahtiar.

Syabas kepada kumpulan AKRAB di atas pementasan yang menarik itu!