Tuesday, September 4, 2012

Aku - Trainer.

entah kenapa aku cukup hangin bila orang ada yang menyebut...

"kalau ko tak nak bertanding, jangan ajar bebudak tu, ajar macamana cara nak menang jer"

itu samalah macam.

"belajar, tak yah penuh emosi, belajar sebab nak dapat markah tinggi dan score jer, apresiasi ilmu tu buang masa, so tak yah"

aku menyampah gila bila dipaksa dengan benda macamtu, in case kalau orang dah tak nak aku jadi coach puisi atau yang sewaktu dengannya, TAKDE HAL.

approach aku untuk pertandingan puisi orientasi ni adalah untuk diorang appreciate puisi dan art, aku bagi diorang peluang untuk bagitau kat semua orang apa itu seni dan apa yang diorang nak.

Kalau menang, itu adalah satu bonus, bagus, tapi kalau tak menang, aku mintak maaf, aku bukan Tuhan untuk menentukan kemenangan sesiapa, bila kita terlalu nak menang, aku akan nampak, benda tu jadik macam ni...


bila sorang wat stail hantu, semua buat stail hantu.


itu yang jadi lagi bangang tu!!!

apa jadik dengan kreativiti? baik tak yah buat art kalau tak mampu nak kreatif, tak berani nak mencuba benda baru, salah takper, kalah takper, interpretasi manusia berbeza, mungkin kita tak cukup bagus dalam menterjemahkan puisi ke atas pentas, atau orang tu ada idea yang lain, takder masalah pun, kalau kalah, kalah lah, aku takder masalah.

petang ni, dengan gaya yang biasa, aku tak pasti boleh menang ke tak, tapi kita cuba.

selainnya, berserah pada Allah.

untuk 3 hari punya latihan puisi, aku rasa ni kira baguslah dapat buat macamtu.

even aku gunakan budak cina untuk deklamasi sajak.

PUI! Bahasa tu bukan untuk bangsa, bahasa itu untuk dikongsi bersama, kalau omputih tu tak bagi kau belajar bahasa diorang, dah terkayak dah korang nak speaking.

so let's be open minded and be creative, daring, and brave to try new things.

after all, isn't that is what art is all about?

No comments:

Post a Comment