Saturday, October 29, 2011


pap, parap, dadadadadap...


tangannya mencapai jiwa yang menguliti matanya sekian lama, bekas CD yang mempunyai wajah bidadari fana yang telah lama turun ke dunia, bercinta dengannya di hati. Satu, dua, tiga, empat, lima, enam, tujuh, LAPAN...Ya! Lapan! Sembilan dan sepuluh.


pap, parap, dadadadadap...


Sembilan bunga yang menghiasi kulit CD itu, namun cuma satu yang jadi bidadari. Tuhan sungguh cemerlang kali ini, bisik hatinya yang sedang terbang, dan keluh jiwanya yang keliru.


Dia seorang lelaki biasa
yang mahukan hidup,sederhana
dia seorang pemimpi
yang mimpikan hidup bahagia



Jika hendak dilontarkan pada yang normal dan biasa, mungkin gambar - gambar seperti itu hanya layak menghiasi tempat RnR lelaki bujang, kubikel nafsu serakah yang dapat dilepaskan dengan melakukan aktiviti kautahulahapadia. Sambil dia mendengar muzik yang asing namun tegal biasa itu, tangannya asyik bermain - main di meja di hadapnnya, dan dengan penuh tanda tanya, perlahan - lahan helaian khabar di buka untuk mengesahkan hatinya yang ragu - ragu itu.

"Sinyeong pengsan ketika persembahan di pentas..."

Belum sempat keseluruhan surat khabar itu, dengan pantas jari jemarinya beralih ke pondok kedua dunianya; Internet. Hatinya gusar dan resah, apakah kehidupan bahagianya akan berakhir kini? Mengapa sekarang? Perlukah sekarang? kenapa tidak nanti? Mengapa? Dan soalan - soalan ini terus berputar ligat di hipotalamus minda bawah sedarnya, selaju piring bersinar di dalam kotak teknologi dengan kelajuan 48x itu, dan bunyian yang terhasil terus tenggelam dan keresahan terus merajai hatinya.


Katanya
masa depan lebih menakutkan dari hantu-hantu 
dan jembalang di luar sana


Keresahannya terjawab, walaupun ia agak longgar dan tidak berfakta, namun ia tetap memberikan kepastian di dalam dirinya, ya, si bintang dan juga bidadari ini telah diyakini berpunya dan telah terpisah baru - baru ini. Tekanan kerja yang tidak pernah kenal erti rehat dan rawat ini terus menerus mencari dedaun hijau kepunyaan manusia sepertinya, dia tidak kisah pengorbanan sebegitu, namun kesan sebegini benar - benar membunuh jiwanya yang sekian lama dicuri bidadari itu.


Katanya
masa depan lebih menakutkan dari hantu-hantu 
dan jembalang di luar sana

Tidak mungkin! Bagaimana segalanya bisa menjatuhkan bidadari suci ini? Bukankah kehidupan yang lebih teruk dari neraka di balik pergunungan hijau dan kampung itu lebih menyeksakan hidupnya? Dia yang berdiri teguh, utuh bagai sebuah menara cinta Eiffel yang terbina di dalam hati lelaki itu kini menunjukkan kerapuhan dan kelemahan.

"Katanya Sinyeong pernah cuba nak propose kat boyfriend dia, sebab katanya mereka kawan sejak kecil dan baru mengikat cinta selama 3 bulan..."

Ya, dia juga sama dan biasa seperti orang - orang biasa, dan yang lebih merentap jiwanya adalah satu perkataan di ruang forum kaki - kaki manusiayangtiadahidupinikataorang.


Dia seorang perempuan muda
yang mahukan hidup sempurna
lalu dia pun bertanya pada
lelaki tentang masa,depan mereka


Mengapa sampai begitu? Tergamak lelaki itu meninggalkan bidadari pujaan hatinya begitu sahaja setelah sekian lama mengikat erat tali persahabatan, apatah lagi sekarang ianya sudah hampir menemui pengikat berurat titanium yang mampu meneguhkan hati dan jiwa mereka bersama dan selamanya.

Jawapnya
masa depan lebih menakutkan dari hantu-hantu
dan jembalang di luar sana


Lelaki itu mengambil jwa dan mencampaknya ke katil rindu. Dia termenung mengadap siling ribut hatinya di hadapan mata. Ia sekarang bagai kelopak - kelopak bunga yang mengejek - ngejek perihal hatinya yang kecil dan tak berupaya itu, bagaimana harus dia lakukan untuk terus melihat bidadarinya berdiri teguh lagi di pentas - pentas?


Jawapnya
masa depan lebih menakutkan dari hantu-hantu
dan jembalang di luar sana


Perlukah dia pergi sahaja ke hujung tanah timur itu untuk dihadap sahaja lelaki brengset itu? mungkin dengan sedikit hentakan di tempurung bebalnya yang tersangkut di tiang protein di panggil leher mampu membuatkan dia tersedar dan beringat untuk tidak menghampakan dan menghancurkan hati bidadarinya itu. Barangkali dia perlu lebih kental dan keras untuk memperjuangkan cinta buat bidadarinya, walaupun dia tahu apalah adanya lelaki kulit sawo matang yang hidup di tenggara sebelah kanan bumi itu mampu berbuat apa - apa?

Tapi dia tahu
perempuan itu adalah perkara terindah
terhebat yang pernah terjadi di dalam hidupnya

Manusia yang datang tidak akan kembali setelah hilang, dia perlu kuat dan perlu berterusan berjuang tanpa jemu, buat cinta, buat kekeliruan jiwa, buat satu rasa yang tak dapat diungkapkan, meskipun sebatang tubuh berada di puncak tertinggi dunia dan dia adalah seorang manusia yang terhebat di dalam sejarah penciptaan manusia. Bidadari itu harus di selamatkan, tapi bagaimana?

Dap dadap dadadadadap


Lelaki itu menjual hidupnya, jiwanya dan kunci jiwa dan raganya telah lama dimiliki bidadari itu, dan dia harus meninggalkan rohnya disini, demi mengejar jiwanya yang berada di sana. Persetankan kata - kata orang, persetankan juga sesiapa yang mempersetankan jiwanya yang bodoh dan naif itu. Barangkali satu perubahan drastik itu perlu ada dalam setiap kehidupan manusia, untuk mengejar bahagia. Dia nekad.

Masa depan lebih menakutkan dari hantu-hantu

Kotak terpencil di sebuah rumah roh yang tertinggal terpasang, mata asing telah lama menetap di situ dan menikmati hasil tinggalan hantu yang telah lama tenang di sebuah tempat yang tak terusik dek budaya dan cara pemikiran normal kawasan itu.

"Sinyeong telah kembali semula ke pentas dan bersalaman dengan peminat - peminatnya selepas satu konsert yang diadakan di Seoul, Korea, kelihatan di sebelahnya adalah kekasih hati dan juga suaminya yang telah menjadi bualan orang setelah sekian lama"

"
Wartawan : Sinyeong, bagaimanakah perasaan anda?
Sinyeong : saya sangat gembira dengan perkara yang berlaku baru - baru ini, dan
                    saya ingin berterima kasih pada suami saya, Sin Joong, Ibu dan ayah di
                 kampung serta semua peminat - peminat saya di mana sahaja kamu ber-
                 ada!
Wartawan : terima kasih Sinyeong, Sin Joong, ada apa - apa yang ingin di katakan
                    pada Comeback Isteri awak ini?
Sin Joong : Saya sangat terkejut dengan perubahan dirinya, dia yang dahulu agak
                  senyap dan pasif menjadi aktif dan saya amat berterima kasih kerana
                  bukan sahaja dia mengihiburkan peminatnya, tetapi saya juga yang
                 berada di rumah setiap hari dengan jenakanya.
Wartawan : Wah! begitu? Apakah rahsia perubahan anda Sinyeong?
Sinyeong : untuk orang yang anda sayang, anda perlu pengorbanan, tidak kira apa jua,     termasuklah menukar                        
                    jantina anda jika perlu!
Wartawan : Wah! sungguh romantik anda berdua ini!

"

Dia seorang lelaki gila
yang mahukan hidup biasa


Nota Kaki : Post kali ini ada kena mengena dengan lagu Jayzuan - Lelaki Pop, sila dengar lagu ini di Youtube. :)

No comments:

Post a Comment