Saturday, October 1, 2011

Musafir Sang Seni : Malam Tanpa Suara

"Sefa, bosanlah kau ni"

begitulah kata - kata yang terpacul dari salah seorang rakan aku, bila ada yang sebut benda- benda macam ni, makin malas aku nak layan hati aku yang entah apa - apa tu, aku hormat pandangan dia, dan aku tak cakap pulak yang aku ni tak macam tu, tapi jangan cakap yang aku ni tak bosan, tak perlu ambil hati aku, aku tahu siapa diri aku, pembawakan diri aku, dan sememangnya memang begitu.

tadi baru jer bebudak yang gi KL sama dengan aku untuk kerja mime promote annick goutal punyer perfume di pavillion ajak keluar, kesian juga ada yang beriya - riya ajak aku keluar, masalahnyer duit aku tak berapa nak ada, bila minum2, dah tentu perut aku mintak nak makan gak, bila tak dapat makan kenyang tu yang aku kecewa, baik aku balik rumah, dapat makan makanan yang mak abah masak pepuas.

aku jadi tak selesa gak kadang2, bila ada orang ajak aku bila tak banyak orang yang ada sekali masa tu, macam tak ikhlas plak nak ajak keluar, macam saja nak bagi meriah suasana tu, kalau ada orang lain dah tentu tak diajaknya aku, jadi buat apa aku saja jadi filler? kadang2 aku bentak juga kemahuan yang sebegini, seolah2 mempergunakan, ya, itu isu aku, entah mana aku dapat isu tu, aku pun tak tahu, mungkin masa sekolah menengah dulu kot.

sebenarnya dah dua hari aku ada kat KL, untuk jadi mime, promote minyak wangi mahal dari perancis, annick goutal, seronok, mula2 memang segan, tapi lama2 jadi tak kisah, walaupun flyers orang tak nak ambil atau ada budak2 kecik yang menangis sebab terkejut tengok muka aku.

dan aku menari - nari macam orang gila memegang belon dan kertas disembur minyak wangi, macam badan aku tengah terbang, kemudian bagi belon pada kanak2 yang lalu lalang, satu, dua, tak sampai eskalator tempat ash, acap dan kisas tengah buat promosi, dan aku begerak lagi, balik ke booth annick goutal untuk ambil lagi belon.

masa aku pegang belon tu, aku rasa aku A.Noisef, aku dapat menyelam isi hatinya ketika itu, ya, memang dia personaliti aku yang satu lagi yang aku ciptakan semasa aku mula belajar seni lakonan tanpa suara, mime, aku rasa mungkin korang akan lebih kenal kalau skrip Pelangi Bisu aku dipentaskan nanti, KALAU, ya, KALAU.

dalam sibuk orang ramai, aku macam tak pedulikan resah hati aku, sedih silam aku, aku cuma menari dan terus menari, aku terlupa yang diri aku pernah dilukai, aku lupa yang dayah sakitkan hati aku, amira juga, dan beberapa orang yang lain, yang ada masa dan ketika itu adalah aku dan kegembiraan, macam feeling kotak kosong jugaklah, namun ia lebih kepada penghibur jalanan, senang cerita, macam A.Noisef lah, persona dalam lagu Kotak Kosong tu lain sikit.

tak terucap kesayuan waktu tu, nak menangis pun ada, gembira pun ada, hanya Allah yang tahu.

sebab tu malam ini aku cuma senyap
aku mahu menikmati kegembiraan sebegini
menikmati kasih dan cinta sebegini
yang hanya Allah dan aku jer yang tahu.


wallahualam.

No comments:

Post a Comment