Tuesday, March 20, 2012

BenJoned

(suatu tribute untuk Salleh Ben Joned)


ey celaka betul budak ben joned tu, ni celaka tahap celaka dah ni, bukan celaka tahap biasa.

ceritanya macam ni, aku buat exhibition art, conceptual art, biasalah, dah nama pun konsep, maka benda tu nampak asas dan tentulah untuk dikongsi konsep - konsep tu, tapi budak celaka ben joned ni yang jenis tak reti nak paham dan perangai bangsat, buat sesuatu yang bukan saja celaka, melanggar batas - batas seni dan seniman, tapi batas diri dia sendiri!

antara beberapa karya aku adalah 'Sarang Burung Pukul 10 Pagi' dan 'Bayang Kerusi Pukul 12' dan 'Ais Pukul 3 Petang'.

aku tahulah seni tu subjektif, tapi jangan macam ni punya celaka perangai tu, lahanat sungguh.

nak tahu apa yang aku marahkan sangat?

si Ben Joned ni PEGI KENCING EXHIBITION 'AIS PUKUL 3 PETANG' AKU!

aku tak nampak pun dia buat benda tu, dan nasib baik aku tak nampak, kalau tak, dah tentu aku pengsan dan terbayang hot dog dan air oren untuk beberapa bulan, tahun atau dekad. Maha dahsyat punya celaka budak Ben Joned ni, woi! apa dosa aku kau buat karya aku macamni? Tak setuju kau balik ja lah, apa susah?

Aku pun tak pernah pulak nak potong handbrake basikal kau masa kau kayuh basikal dari KL ke Penang semata - mata nak tengok pementasan 'Naga - naga dimana kau' oleh angkatan sasaran yang betul - betul amatur tu. Apa yang bestnya kau nak tengok pengarahan Tom Brullin dari Belgium tu? dah la datang Malaysia konon nak jadi tenaga pengajar, lepastu buat benda pelik - pelik dan mengajar benda bukan - bukan, celaka, kau dengan Brullin tu buat aku sakit ati je.

Tak kisahlah, Brullin tu pun entah Agnostic, entah Atheist, aku pun tak tau, tapi yang penting dia adalah golongan absurdist, dan pemikiran cam ni patut tak ada kat Malaysia yang tercinta ni, habis racun kau sembur dekat anak - anak kita, celaka apa?

ah, hari ni aku nak ambil batang besi dan aku sendiri nak bantai si Ben Joned ni sampai mampus, biar puas hati aku, orang yang tak hormat seni aku memang tak patut dihormati hak hidupnya, biar aku bantai kau sampai bersepai kepala otak, barulah kau merayu - rayu nak datang dekat aku mintak nyawa kau balik nanti.

"hmm...weh, sori apa yang aku dengar semalam pasal Salleh Ben Joned kencing kat exhibition kau tu, kesian juga aku tengok si Salleh tu, dia jadi macam tu pun sebab anak dia mati, masa dia nak undurkan kereta dia, dia terlanggar anak dia yang tengah main kat belakang kereta, kalau aku pun entah - entah dah jadi gila terus, kuat betul si Salleh tu, seorang ahli akademik, cuba kekal untuk waras, walaupun kadang - kadang wayar kepala dia putus"

......

......

......

Celaka kau Ben Joned, jangan nak mintak aku kasihankan kau boleh?
tak jadi nak hempuk budak tu.
lain kali la kot.


Nota : Salleh Ben Joned, aku baru kenal namanya tak berapa lama dulu, tapi tak rasa nak mengetahui dia sangat, dan baru tadi aku diterangkan ceritanya oleh sifu aku, Dr. Zainal Latiff, antara otai ahli akademik teater di Malaysia. cerita tentang dia kencing di khalayak ramai masa exhibition ni memang betul, begitu juga cerita dia mengayuh basikal dari KL ke Pulau Pinang untuk tengok latihan teater 'Naga - Naga dimana kau' yang diadakan sekitar tahun 73-74. Selama dua minggu si mangkuk yang genius ni ulang alik dari KL ke Pulau Pinang naik basikal untuk tengok latihan tu, seorang yang sangat kritis terhadap apa - apa saja pun, namun bila dia minat terhadap sesuatu benda, macam tu lah jadinya.

Tom Brullin pula adalah seorang tenaga pengajar asing yang boleh dikatakan genius, anda boleh search nama - nama insan genius ini di google. :)

No comments:

Post a Comment