Saturday, March 24, 2012

Di waktu rehatku...

"dah la kau makin bulat"

cakap kak dayah (celaka apa nama macam ni wujud lagi dalam idup aku?)

aku memang macam tu, kalau stress, aku kurus, kalau lagi stress, aku gemuk.

petang yang hujan tiba - tiba ni, aku betul2 melankoli,
tentang masa depan,
tentang kawan yang hilang,

tentang cerita - cerita dulu.

tentang nadhirah dan nasik briyani basmathi mahalnya tu

tentang macam2.

aku duduk tadi dekat kedai mahbub sebelah cyber cafe, tempat yang aku update blog skang,

aku duduk dan memesan briyani ayam goreng yang harga 12.50, ceh, mahal gila, baik aku gi pelita jer tadi, baru 7.00, aper dah mamak ni, takder piawaian langsung makanannya, aih, takperlah, kempunan briyani punya pasal, gaji pun baru masuk takperlah. duduk punya duduk sementara menunggu briyani, aku terasa awkward, meja besar dan aku sorang duduk, dan keliling aku riuh dengan suasana, ada beberapa kumpulan manusia, keluarga, sahabat.

aku dah biasa makan sorang2, tapi petang penuh melankoli ni, hati aku jadi terusik untuk benda2 bangang macam tu, kalau nak ikut otak logik lah, entah kenapa dari tak dapat hadir ke majlis pelancaran travelog rabak, sampai di tegur berisi oleh kak dayah, aku jadi sentap, memang hari ni hari PMS aku ke?

gila haper, mungkin aku dah lama tak bercakap secara dekat dengan sesiapa, dengan adik aku pun aku tutup sebelah telinga, sebab kadang2 letih juga nak melayan dia cakap tak berhenti pasal muzik, memang salah aku pun, agaknya sebab tu orang bosan dengan aku kot? dan memang aku dengan adik aku rasanya ada persamaan macam tu.

teringat plak ada sorang kawan yang aku tersembur kat FB, hanya sebab dia keluarkan perkataan 'bosan' tu, memang aku hangin sket dengan perkataan tu, aku mula kenal perkataan tu tahun 2005, bila aku dengar kawan sekelas aku yang kawan dengan ex aku masa tu, amira, cerita yang amira cakap yang aku ni membosankan, masa tu tengah exam percubaan ke, exam spm betul, aku tak ingat, yang aku tau, stat dari situ aku ada bawak aura taik dengan sesiapa yang aku sembang, kadang2 rasa down nak mampus bila bercakap dengan orang yang mula tunjuk tanda bosan, menyebabkan aku rasa tak nak bercakap panjang dengan sesaper, dan aku pun malas nak dengar orang bercakap, hanya masa tertentu jer yang aku betul2 nak dengar, atau terpaksa dengar, ha ha ha ha.

dan bila aku teringat kisah aku dengan nadhirah (lebih kepada dengan mak dan ayahnya sebenarnya), aku teringat tentang kegagalan aku untuk jadi normal, sebab memang itu yang aku nak, untuk tak jadi normal, dan itu harga yang aku kena bayar, dan sekarang aku cuma mengagak - agak sendiri jer, bayangkan pulak situasi mereka yang benar - benar daring dan go further, macam seniman2 jalanan, atau graduan2 drama dari ASWARA dan yang lainnya, macamana keadaan mereka? mereka adalah benar - benar pejuang hidup, yang aku betul2 respek, ada yang tunduk dengan tuntutan kehidupan, ada yang tak, entahlah, kita cuma manusia, dan buat sehabis baik, yang penting buatlah apa2 pun keranaNYA, kalau buat untuk diri sendiri,pk2lah balik.

untuk sebuah depresi ini, aku cuma ingin tujukan dua lagu ni, tak pasti sapa tiru sapa, mungkin exist tiru lagu ni, aper2 pun dua2 lagu ni best. :)

p/s : alah, lagu megadeth - FFF pun tiru lagu metallica- motorbreath, apa ada hal?

No comments:

Post a Comment