Saturday, April 7, 2012

Boy's Talk

Assalamualaikum w.b.t,

haritu, dalam 3-4 hari lepas, jumpa mr rahmat, dah lama jugak la tak jumper, adala dalam 4-5 bulan macam tu, last time jumpa masa nak buat mahkamah lorong, dia datang ke UTP, bawak ole2, kali ni pun dia bawak ole2, dia bawak muffin dari australia, memang lemak gila muffin tu, serius, aku rasa beberapa hari ni badan aku naik pasal muffin tu kot.

sebenarnya aku pelik, sebab mr rahmat ni antara orang yang aku jarang sembang betul2, apatah lagi depan2, maksud aku, takder la selalu sembang one on one, jadi aku agak tak berapa biasa sangat bila bercakap dengan dia depan2, mungkin sebab dah lama tak sembang kot, ye lah, dia sambung PhD pastu aku plak sibuk itu ini, bila dia kata nak jumpa aku tu yang aku rasa pelik, apa yang buatkan dia nak jumpa aku sangat?

aku teringat satu insiden kat FB bila aku sentuh isu pasal 'our land', english play dier yang berkisar pasal orang cina bercinta dengan melayu, ala2 yasmin ahmad gitu, masa tu maria elena, one of the famous vlogger kat youtube tu berlakon (cuba search nama maria elena, konpem kau jumpa). aku just cakap yang play to ada kena mengena dengan life dia, dan memang dia ada bercinta kejap dengan gadis cina nama grace, but that didn't work out. Tetiber dia balas dengan private mesej aku kat FB, katanya aku paham dia, in a way, mungkin kot, sebab umur dia macam umur abang kedua aku, dan dalam family, masa aku membesar, aku lagi rapat dengan abang kedua aku, lagipun kitorang pun sama2 lahir dalam tahun naga, dan bila membesar, aku teringat adik beradik dengan mak aku bercerita pasal abang kedua aku, memangla dia problem zaman tu, tapi bila pk balik, dari kecik dia dah dibuat macam tu, dan bila family aku kadang2 semacam sisih dia, atau cakap2 belakang dia, aku cuma dengar dan senyum ja masa tu, aku tak ingat, mungkin masa tu aku sekolah rendah, dan dalam paler otak aku, aku cakap "aku jer yang paham dia".

mungkin kat situ start isolation aku dari masyarakat, dari society sebelum aku tak digeng dengan bebudak asrama masa tingkatan 1-3, it helps to build my character, it helps me to realize that all humans are unique, dan orang yang cuba2 nak jadi sama antara satu sama lain dengan bergeng2 adalah antara manusia yang tak kenal diri sendiri.

anyway.

Haritu aku ingat tak dapat jumpa mr rahmat, sebab KTM ada problem, biasalah tu, KTM memang selalu problem.

jumpa kat midvalley, kitorang sembang puas2.
dia plak belanja aku nasik lemak (aku nyesal gak sebenarnya, walaupun nasik lemak tu sedap, tapi petang tu aku ngantuk giler babeng, penangan nasik lemak punya pasal).
dan dia banyak tanya aku.
dan dah lama orang tak sembang macam tu dengan aku.
antara yang buat aku rasa nak sembang dengan orang adalah bila orang tu pun interested nak dengar cerita aku, maka secara tak langsung, aku pun seronok nak sembang dengan dia, dan pagi tu perbualan tu jadi sangat best, aku dah lama tak bercakap secara sihat macam tu, antara sesi2 yang boleh aku ingat adalah bila melepak dengan adam kat taman belakang rumah aku sebelum balik rumah, dah mak ayah aku plak marah takut aku kena culik dengan orang dadah (ya, masa tu aku tingkatan 5, dan aku juga seorang lelaki, duduk di teluk intan yang jarang2 dengar kes culik macam di KL, what are the odds eh?).
macam2 dia tanya tentang aku, tentang benda2 art aku, macamna aku nak sesuaikan diri, aku plak banyak tanya benda2 personal kat dia.

tapi tu yang jadi best tu, sebab tak dapat sembang lama, dia nak kena rush nak amek bini dia nak sampai airport, lepas salam dan peluk banyak2 kali, kitorang pun gerak. aku? crap, aku masuk kerja kul 1, skang baru nak dekat kul 11, lepak gi CC dekat lucky garden, lepas tu baru masuk kerja.

aku betul2 rasa puas bersembang masa tu, in a way, apa yang terbuku dalam hati aku tentang persepsi masyarakat terhadap apa yang aku buat, at least lepas gak, aku share.

"tu sebab saya kagum dengan syafiq"
"it's good that you inspire others"
"gua salute lu bro"
"hang bagi aku semangat pas hang cakap macam tu"

ni antara kata2 yang orang sekeliling aku cakap.
dan aku masih terfikir, apa yang aku buat sampai diorang salute, walhal semua tu perkara yang kecik dan tak besar mana pun, tapi kalau ada kebaikan yang diorang nampak, baguslah, aku cuma hamba DIA, dan semua ni diatur, aku cuma memainkan peranan aku jer. :')

No comments:

Post a Comment