Monday, April 2, 2012

Immortal Belovedku - Syuhada

Haritu memang aku wasted, biasalah, lepas bertungkus lumus buat projek atau kerja berat - berat, aku akan penat ya amat, dan akan ambil masa yang lama untuk aku dapatkan balik momentum aku, dan ketika tu aku hanya duduk bersandar pada kerusi malas yang disediakan untuk orang - orang malas macam aku. Rancangan kat TV masa tu pun bukannya best mana pun, tapi sebab aku tak tau nak buat apa, aku paksakan diri untuk tengok; satu perangai aku yang bangang dan elok untuk diceritakan agar orang lain juga tak bangang sama.

"krek..."

ha, sapa pulak tu?

"Assalamualaikum..."

oh, Syuhada, bini aku.

sambung tengok TV balik. Aneh kan? atau sememangnya normal untuk orang macam aku ni tak rasa apa - apa bila bini sendiri balik rumah dan berpenat lelah beli barang - barang dapur untuk makan tengahari dan malam? Bukankah sepatutnya aku peluk dan kucup dahinya untuk menandakan aku sayang dan menghargai penat lelah melayan aku, manusia yang malas sekarang ni yang sedang duduk di kerusi malas?

Kitorang baru je kahwin sebenarnya, dua bulan lepas, masa aku tengah sibuk dengan projek aku yang entah apa - apa tu, pening kepala, tapi sebab nak melayankan nafsu orang atas ni, aku ikutkan je, last - last, kreativiti aku terbantut, aku pun jadi tak seronok nak kerja dah, takperlah, projek lepas ni biar aku yang set up sendiri, guna orang atas untuk support, boleh jadi tak best gak, terutama bila dia yang taja duit untuk buat projek tu. aih~

Honeymoon?

ceh. tak sempat aku nak buat, tapi bila difikirkan balik, kalau aku berkesempatan pun, aku takkan buat pun, sebab aku tahu, honeymoon tu adalah perkara yang membazirkan duit, terutama bila kau boleh pakai duit tu untuk benda yang lebih penting, macam makanan ke, tapi tu lah masalahnya, aku terlalu serius dalam banyak perkara dalam hidup sampai aku terlupa nak sedut sikit nikmat yang tak berapa nak ada ni. Kadang - kadang perlu juga menghargai orang yang tersayang dengan cara begitu kan?

dan sampai sekarang aku masih lagi belum nak tunjukkan apa - apa yang berbau romantik untuk Syuhada.

eh?

sedap pulak, sapa pasang lagu Beethoven Moonlight Sonata ni, macam dekat je bunyinya, takkan orang sebelah kot, ah, tak kisahlah, biarlah, sedap jugak layan lagu Beethoven tengahari macam ni.

....

ha? ni apa pulak ni? tak pernah dengar piece ni, dah tukar ke, er...jap...

aku menderu lari, pergi ke lokasi dimana aku letakkan piano yang aku bawak dari rumah abah, ya lah, kalau tak dibawak, sapa jer yang nak main? Kakak aku dah ada piano sendiri, yang lain tak main dah, aku jer lah yang masih berharap dapat main piano tu, walaupun aku tak berapa reti sangatlah nak main.

ha?

masa tu aku nampak Syuhada, masih memakai tudung labuhnya dan bermain piano.
dia pandang aku.
dia senyum.

what the...

kejap, ini memang satu perasaan yang aku tak boleh nak gambarkan, bila masa pulak dia reti main piano?Beethoven? Moonlight Sonata? DAN TAK PANDANG NOTE????????????????? ni kejadah apa ni??????

aku pandang tak berkelip.

dia berhenti main.

"kenapa bang? tak sedap ke saya main? he he he, sorilah, second movement Moonlight Sonata ni saya tak berapa familiar sangat. hik hik"

"er...tak, mainlah, sambung main, sedap jer bunyinya..."

dan aku mula merapati Syuhada, aku nak pegang dan peluk dia sebab terlalu terharu dengan suasana masa tu, tapi aku tak boleh nak peluk, sebab nanti terganggu lah permainan dia kan? aku dengar, dan tenggelam dalam alunan irama tu. Kamu tahu, dulu piece Moonlight Sonata atau dulunya dipanggil Piano Sonata No. 14 in C-sharp minor "Quasi una fantasia" ni ditujukan oleh Beethoven kepada anak muridnya Julie ("Giulietta") Guicciardi, nak ikutkan banyak jer yang Beethoven minat, tapi piece ni antara yang popular, sampai Beethoven sendiri muak dah nak dengar, biasalah, antara keluhan orang seni adalah bila karyanya yang bagus tu diangkat berkali - kali sampai dia sendiri nak muntah mendengarnya.

Syuhada terus menyambung main piano, sampai nak masuk movement ketiga, aku menangis, aneh, sebab movement kedua dan movement ketiga ni movement yang rancak, dan aku terus tegak dan terlopong dalam dunia kosong aku, dan tak ada kata - kata yang dapat aku ucapkan tentangnya.

"kenapa awak pandang saya macam tu, takutlah, scary gila..."
"eh, er...dah habis ke?"
"ha ah, mesti awak tak familiar jugak kan movement yang ketiga tu?"
"ha ah, memang pun, selalu saya layan movement pertama jer..."
"he he he, kan? personally saya pun suka movement pertama tu lagi"
"sebab dia melankoli dan sedih, tapi popular sangat sampai Beethoven sendiri tak larat dah nak dengar"
"ye lah, hmm...awak memang suka lagu - lagu sedih je ke?"
"eh, tak lah, saya layan gak lagu - lagu yang tak sedih, macam anuar zain, ha ha ha"
"ha ha ha ha, ye lah tu, tipulah anuar zain, bukan awak cakap dengan saya, awak tak suka ke cara dia nyanyi"
"eh, er... oh, tu, ha ha ha, memang lah cara nyanyi dia tak best, tapi ada jer lagu - lagu dia yang saya minat"
"ooo, hmm, naper suka lagu sedih ni? are you not happy with me?"

Syuhada buat muka kesian kat aku, ah sudah, aku tau ni akan jadi perbualan yang mendalam dan panjang.

"eh, tak lah, awak ni, saya seronok jer sejak kawen dengan awak..."
"then? why so sad? is it me?"
"no...sayang, no, it's not you, it's me..."
"you?"
"ye lah, sebenarnya, i don't think that i am qualified to be your husband, until now..."
"why?"

oh ini soalan yang agak mencabar dan general.

"sebab...well, i don't seem to treat you right..."
"saya tak rasa pun macam tu, awak ni..." Syuhada usap rambut aku, belai dan main sikit, hati aku lagi hancur dan luluh, air mata aku mengalir.
"nak tahu kenapa saya rasa macam tu? dua tiga hari ni saya wasted gila, duduk depan TV, tak buat apa, rasa macam loser ya amat, i should do something, i can do it, but i'm too lazy to even move my arms and do it, and i've been neglecting you ever since we got married, saya sibuk dengan projek bodoh tu, dan bila awak terus jaga makan minum saya, dan hari ni awak romantik - romantik pulak dengan saya, saya jadi malu dan dalam masa yang sama saya terharu sangat - sangat, i'm so sorry love, i can't be the man i should be...dah lama jugak kita tak tahajjud sama - sama, baca Quran sama - sama, i miss that..."

"if you become the man you should be, i can't love you anymore, because you're not yourself..."

"but what good i am if i'm not the person that i should be?"

"sayang, i don't have the answers, i'm so sorry, but you know what? I love you Adam Nasruddin for who you are, saya pun tak perfect sangat, but we'll keep on trying ok? dengar awak cakap macam ni pun saya bersyukur, at least you know that you are trying to be better..."

Syuhada mula menangis dan mengeluarkan air mata, kata - katanya sikit tersekat, tapi dia teruskan jugak, dia Srikandi ku, sahabat dan cinta hati ku yang tabah orangnya.

"so jangan sedih -sedih ok? kita jadi lebih baik sama - sama, kita tegur satu sama lain, and we keep on loving each other until we can't anymore..." sambung Syuhada.

"tak nak lah sayang sampai habis terus..."

"we don't know what's going to happen in the future kan? and nobody controls it except HIM, so cherish the moment, and you know that i'll always be at your side..."

"Syu... how can i love anybody after you... you are the best woman in my hear..."

"isk...awak, janganlah cakap macam tu, mak awak? opah awak?"

"ha ha ha...diorang ada kat bahagian lain dalam hati saya, awak lain..."

"pandai jer awak ni...sorry, i'm not used to calling you abang yet...forgive me?"

"tak ader aper lah awak ni, tak de hal lah..."

"thanx honey..."

Syuhada salam dan cium tangan aku, terasa basah kelopak mata dia.

"bang...panggil saya Syuhada boleh? saya rindu nak dengar orang panggil nama penuh saya, lagipun tak elok juga pendekkan nama kan?"

"boleh, Syuhadaku yang tercinta, boleh..."

"mekasih, cayang awak sangat - sangat tau..."

"cayang awak juge, he he he..."

"bang, nak sekali lagi tak moonlight sonata?"

"boleh gak, Syuhada..."

"okeh, Moonlight Sonata SATU!" gurau Syuhada, memang macam kanak - kanak ribena dia ni kadang - kadang, beza sungguh dengan aku yang selalu gloomy ni.

"oh before that.." Syuhada pegang tangan aku, erat, aku faham maksudnya, dan dia menyambung kembali bicara.

"Forever Thine..."
aku balas,
"Forever Mine..."
dan kami ucapkan bersama,
"Forever ours"

itu tulisan Beethoven dalam suratnya kepada seorang gadis misteri yang dia gelar "Immortal Beloved", untuk aku, tiada misteri lagi, dialah "Immortal Beloved" ku, Syuhada.

Tenghari tu aku kenyangkan jiwa aku dengan alunan Moonlight Sonata, sebelum pergi ke Fur Elise, juga dari komposer yang sama, Beethoven, dan masuk zohor, kami berjemaah bersama sebelum mengaji dua muka, kerana lapar sangat, aku melantak tiga pinggan petang tu, Syuhada tersenyum tengok aku macam nak termuntah makan banyak sangat, dan hati aku terlompat gembira untuk capai momentum kerja bagi keesekokan harinya.

No comments:

Post a Comment