Sunday, December 19, 2010

Berdamailah

Assalamualaikum w.b.t,

setelah post sebelum ni, aku rasa tenang sangat, alhamdulillah, barangkali ini ketenangan yang aku cari, dan aku tahu, tiada apa yang kekal, termasuk ketenangan ini, kerana hanya DIA yang kekal akhirnya nanti, tetapi apa yang aku lebih bersyukur bukan sahaja ketenangan, tetapi pengalaman yang aku dapat, kebenaran yang aku perolehi, maka jika anda resah dan gelisah, mohonlah padaNYA kerana dia lah yang bertanggungjawab membolak balikkan hati, dan semestinya ada hikmah disebaliknya, begitulah pesan Murabbi ku dulu, 2 tahun lepas.... :)


apa yang aku nak kongsikan kat sini, adalah perdamaian dalam diri, jika sebelum ini, aku memperkatakan perdamaian antara kita dan bekas kekasih, ex, atau apa2 sahaja yang anda nak gelarkan, maka kali ini, berdamailah dengan diri sendiri, jangan mempersalahkan apa yang berlaku, kerana segalanya telah ditakdirkan Allah, dan pasti mempunyai sebab yang tersendiri, ya, kerana dari dahulu, aku memang suka mengutuk diri sendiri, mempersalahkan diri sendiri atas apa yang berlaku, dan anda sendiri boleh baca, bagaimana aku menyalahkan diri atas apa yang terjadi berdasarkan post sebelum ini bukan?


aku terpanggil untuk berbicara tentang isu ini, sebab aku terbaca buku komik naruto, chapter ke berapa aku dah lupa, tapi dalam kisah tersebut, Naruto perlu memaafkan dirinya, supaya dia dapat mengalahkan kegelapan dalam dirinya, supaya dia dapat jadi lebih kuat dengan mempelajari ilmu ninja yang baru.

barangkali orang tertanya, ko ni macam budak2 lah baca naruto

kenapa? adakah kita tak layak untuk mengambil pengajaran dari komik naruto? apakah berdosa besar kita mengambil pengajaran dan menghargai seni orang lain?

jangan terlalu mudah menghukum, kita boleh mengambil pengajaran dari apa2 pun, dari mana2 pun, bukan semestinya dengan melihat tape2 atau cd, dvd ceramah agama saja, malah cerita wonderpet sekalipun kita boleh mengambil pengajaran, jika kita membuka hati dan melihat kebenaran disebaliknya, bukankah segalanya itu ilham dari Allah jua? :)

 aku memang minat naruto, sampaikan biler nak study jer masa matrik, mesti pakai bandana ni, sebenarnyer, memang dari sekolah menengah lagi aku suker pakai, bayangkan main bola sepak pakai menatang ni, tak kena maki dengan cikgu? ho ho ho

aku cukup tak setuju kalau ada yang mengatakan, kata2 seorang budak kecil yang tiada pengalaman tidak boleh diterima, atau kata2 seorang yang tiada pengalaman dalam sesuatu perkara itu tidak boleh diterima pakai, sehinggalah dia punya pengalaman, apakah langsung kata2nya tidak boleh ditimbal dan difikirkan? jawablah pada diri sendiri.....


berbalik pada perbincangan tadi, naruto akhirnya dapat mengatasi kebencian dalam dirinya, dan segala sifat negatif, dengan memaafkan dirinya, pendek kata, dia menerima dirinya sendiri, dia mengakui, tanpa bahagian tersebut, dia juga tak mampu berdiri teguh, kuat seperti sekarang, maka dia berterima kasih, dan sudah tiba masanya dia bersatu dengan dirinya tersebut dan memaafkan dirinya.


ya, rakan2, hanya dengan memaafkan diri kita, kita mampu mengorak langkah dengan lebih jauh, tanpa sekatan, insyaallah, aku pun sedikit demi sedikit, menimbal dan menerima kekuarangan aku sebagai satu kelebihan aku, kerana tanpa kekurangan tersebut, kita samalah seperti insan yang lain, kekurangan diri kita menyebabkan diri kita itu unik dari yang lain, bukan sekadar rupa paras membezakan diri kita dengan rakan2 yang lain, tapi itu tidak bermaksud kita tidak seharusnya memperbaiki diri kita, pembaikan itu perlu, demi menjadi lebih baik, bukan sekadar untuk diri, untuk orang lain juga, bayangkan jika kita menjadi ketua keluarga, atau orang yang penting, bukankah kita perlu berubah demi kebaikan bersama?

namun harus diingatkan, jika kita gagal dalam percubaan kita, maka cuba lah lagi, kita akan jatuh banyak kali dan gagal, namun itu bukan satu sebab untuk kita terus jatuh dan bermuram durja, aku teringat kata2 dr.bubbles....

"dalam dunia clown, kegagalan adalah perkara yang diraikan"




memang takder kaitan, tapi sajer kasi korang gelak jap baca post ni, ho ho ho ho, ni abang ad, technician yang sangat macho masa aku training kat Sony EMCS dulu, kat bandar baru bangi
 
namun aku pasti, mime juga meraikan kegagalan, kerana dari kegagalan itulah timbulnya konflik dan menjadi idea bagi satu mime piece yang cantik :)

ya, benar, maka raikanlah kegagalan anda, dan kekurangan anda, dan adakan perdamaian dengan diri anda sendiri,

kalau dulu, mungkin mood aku begini....

Seether - The Gift
Hold me now I need to feel relief
Like I never wanted anything
I suppose I'll let this go and find a reason I'll hold on to
I'm so ashamed of defeat
And I'm out of reason to believe in me
I'm out of trying to get by

I'm so afraid of the gift you give me
I don't belong here and I'm not well
I'm so ashamed of the lie I'm living
right on the wrong side of it all

I can't face myself when I wake up
And look inside a mirror
I'm so ashamed of that thing
I suppose I'll let it go
till I have something more to say for me
I'm so afraid of defeat
And I'm out of reason to believe in me
I'm out of trying to defy

I'm so afraid of the gift you give me
I don't belong here and I'm not well
I'm so ashamed of the lie I'm living
right on the wrong side of it all

Hold me now I need to feel complete
Like I matter to the one I need

I'm so afraid of the gift you give me
I don't belong here and I'm not well
I'm so ashamed of the lie I'm living

right on the wrong side of it all

Now I'm ashamed of this
I Am So Ashamed Of This
Now I'm so ashamed of me
I Am So Ashamed Of Me

sebab aku malu dengan anugerah yang diberi Allah, sebab aku tak gunerkan dengan betul, kaki, tangan, badan, segalanya lah.....

dan setelah aku berdepan dengan diri, beginilah mood ku....

Seether - fine again

It seems like every day’s the same
and I’m left to discover on my own
It seems like everything is gray
and there’s no color to behold
They say it’s over and I’m fine again, yeah
Try to stay sober feels like I’m dying here

And I am aware now of how
everything’s gonna be fine one day
Too late, I’m in hell I am prepared now,
seems everyone’s gonna be fine
One day too late, just as well

I feel the dream in me expire
and there’s no one left to blame it on
I hear you label me a liar
‘cause I can’t seem to get this through
You say it’s over, I can sigh again, yeah
Why try to stay sober when I’m dying here

And I am aware now of how
everything’s gonna be fine one day
Too late, I’m in hell
I am prepared now,
seems everyone’s gonna be fine
One day too late; just as well

And I’m not scared now.
I must assure you,
you’re never gonna get away
And I’m not scared now.
And I’m not scared now. No…

I am aware now of how
everything’s gonna be fine one day
Too late, I’m in hell
I am prepared now
seems everyone’s gonna be fine
One day too late, just as well
I am prepared now,
seems everything’s gonna be fine for me
For me; for myself.
For me, for me, for myself
For me, for me, for myself
I am prepared now, for myself
I am prepared now
and I am fine again

and alhamdulillah, i'm fine again...... :')


mungkin begini rupa aku tido, tapi aku harap begini jugaklah bila aku dipengakhiran hayat :')


wassalam......

2 comments:

  1. cet, ho ho ho, liq inferior dengan taik lalat tu skang ni.... mungkin perlu menerima kenyataan tersebut.... ho ho ho

    ReplyDelete