Saturday, December 25, 2010

Jurnal Musafir Sang Seniman 2 : Jibam

Asalamualaikum w.b.t,

"Kalau Kau Menjadi Aku, Aku Yakin Kau Mengerti"

 begitulah tagline novel Jibam yang ditulis oleh Ujang ni, ya, aku memang jarang baca novel, sebab aku jenis visual, maka aku lebih suka baca komik dari baca novel, bosan, tak banyak visual, kalau nasib baik, adalah sisipan ilustrasi kat dalam, kalau tak, cuma tengok kulit buku ja lah, ho ho ho ho.....


 kulit buku edisi awal


kulit buku edisi terbaru, yang ni yang aku beli tu, hard cover bai, taat setia pada brader ujang punyer pasal, ho ho ho ho



tapi apa yang aku dapat dari tagline ni adalah sebenarnya seperti memberitahu aku, supaya jangan terlalu cepat menghukum sebarang watak dalam cerita ini, meski teruk macamana pun, baca lah cerita ni sehingga habis, dan punca permasalahan yang melanda kampung belulang.

Sinopsis

Suman berpindah ke penempatan baru, meneroka tanah2 oleh kerana mahu lari dari realiti pahit yang bercanggahan dengan agama bilamana dia dianggap dukun yang hebat oleh orang kampungnya sebelum ini, mampu menghilangkan luka dengan amalan2 tertentu. Tidak mahu menjadi riak dan takbur, dia berpindah, namun di kampung barunya, Piah, isterinya, telah melahirkan anak, namun anak ketiganya ini berbeza dengan anak2 yang sebelum ini, 'istimewa' adalah perkataan yang tepat untuk anaknya ini. Tuk Ngah Sudin, kawan baiknya yang dibawa menumpang ditanah yang diteroka, pada mulanya bersyukur, kemudian telah berniat jahat untuk merampas tanah rakannya itu demi dibuat harta peninggalan buat anaknya, dan rancangannya berhasil, dia telah membunuh rakannya itu dengan menolaknya jatuh ke lereng yang penuh dengan buluh2 tajam, membunuh rakannya itu serta merta. Dengan bantuan anaknya yang juga pegawai daerah, kebanyakan tanah2 Suman telah diletakkan dibawah namanya di dalam geran, menjadikan dia pemilik tanah2 tersebut. Beberapa tahun selepas itu, Kadir aak Suman yang kedua mengesyaki sesuatu yang tidak kena dan ingin mengesyaki ayahnya itu hilang gara2 Tuk Ngah Sudin, Fakir, anak sulung Suman pula tidak mahu mengambil tahu tentang perkara tersebut, di dalam kepalanya hanyalah ada Miah, anak Tuk Ngah Sudin yang ingin dikahwininya walaupun terpaksa menggadai tanah ayahnya untuk belanja kahwin. Jibam, anak bongsu Suman pula tidak habis2 di tindas oleh orang kampung, dipukul, dibuli, dibelasah semahu2nya kerana kecacatannya oleh insan2 yang dahulunya menumpang ditanah Suman seperti Usin Singai, Tuk Ngah Sudin. Namun segala misteri kehilangan Suman terjawab, apabila Usup Kidung, rakan baik Suman, menemui mayatnya jauh di dalam hutan, namun bukti - bukti yang dijumpai tentang penglibatan Tuk Ngah Sudin tidak dihebohkan, kerana mahu mengelakkan dari pertumpahan darah berlaku antara Tuk Ngah Sudin dan anak2 Suman, Fakir dan Kadir. Tuk Ngah Sudin yang semakin tidak waras akibat rasa takutnya terhadap rahsianya yang akan terbongkar akhirnya gila dan menjadi kawan baik Jibam yang dahulu dibenci, kini Jibam tidak lagi berseorangan.



Sedikit Review

Aku jarang baca novel, dan tak la braper terer nak komen teknik penulisan brader Ujang, tapi bagi aku, brader Ujang berjaya buat novel yang bagi aku cukup ringkas dan cukup padat, serta tepat dan kena dengan tagline novel ini sendiri "kalau kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti". Cuma sebab aku watak nya agak banyak dan kadang2 aku jadi keliru yang mana satu waktu utama dan watak sampingan, namun tu mungkin kelemahan aku sebab tak berapa gemar baca novel sangat.
Dalam Kepala Otak Aku

Dalam sementara aku menunggu bas dari pukul 12 sampai kul 2, akibat tersalah beli tiket, buat penat aku cakap kul 12 malam, skali dier bagi 12 pm, tengahari, mampus aku kena cari bas lain tengah2 malam kat bukit jalil, nasib baik dapat jumper gak bas yang nak ngantar aku balik ke Teluk Intan, kalau tak, tido la aku kat situ sampai esok pagi, dengan nyamuk2 yang sentiasa dahagakan darah aku yang macho ni, ho ho ho ho.

maka aku kelaskan pandangan aku ni kepada dua watak penting, iaitu :

1.Jibam (Protagonis)
2.Tuk Ngah Sudin (Antagonis)



betul la kan? Protagonis tu baik dan Antagonis tu jahat kan? entah, aku dah luper dah.


Jibam

sesungguhnya banyak mender yang aku pk melalui watak Jibam ni, dan pada awalnya, aku dapat tangkap, bahawa cerita Jibam ni, memang Isu utama brader Ujang dalam idup dier, bagaimana perangai orang kampung terhadap insan2 yang seperti ini kat dunia ni, ada yang menyayangi mereka, namun lebih ramai yang membenci dan membuli mereka, ya lah, kalau korang jumpa dengan budak yang istimewa, yang suka toreh tayar basikal, cat basikal korang warna biru, sapa jer pun yang dapat tahan kan? dan kenapa aku cakap ini isu besar brader Ujang, sebab cerita macam ni ada 3 versi, bukan 3 versi, 3 cerita berlainan, namun mengetengahkan watak yang sama.
ni ilustrasi watak Jibam oleh brader Ujang
 ni pulak cerita Abe, yang aku rasa storyboard dier brader Ujang yang buat, pelukisnya adalah Aie


Ni plak Aca, sebelah kanan tu Atuk, masa cerita Aca ni brader Ujang masih lagi dalam gila2 dan belum buat lagi majalah Ujang

dari ilustrasi pun korang leh nampakkan persamaannya dalam watak2 ni? apatah lagi perwatakan mereka, memang lebih kurang sama, dan aku rasakan Aca ni memang betul adik Ujang, aku tak tahulah betul atau tak, tapi aku rasa, cerita aku budak minang dan Aca merupakan cerita mengenai dirinya yang datang dari Negeri Sembilan. Aku dah ada semua cerita2 ni, dan aku sangat rekemen korang untuk beli, best wooo, mesti korang nanges masa baca, ataupu setidak2nya berfikir panjang. 


maka aku berfikir, kenapa ada wujudnya orang yang tak bertimbang rasa macam ni?
memang ada yer?
apa yang menyebabkan mereka marah sebegitu pada insan2 istimewa ini?


aku bukan menyalahkan mereka, cuma aku nak tahu, apa yang bermain dalam benak mereka, apa yang menyebabkan mereka marah, sesungguhnya, belajar sepam dua psikologi dan kaunseling dari kakak aku, buat aku berfikir, apa isu diorang sebenarnyer?


antara yang aku boleh agakkan adalah superiority, ya, sifat rasa diri diorang lebih kuat dari orang lain, orang yang kurang upaya ni, menyebabkan diorang rasa mudah untuk buli, mudah untuk rasa bangga, lepas jer menindas orang2 seperti ni, aku rasa, dalam struktur masyarakat, memang banyak jer orang macam ni, tak kira bangsa atau agama, ya lah, dalam penganut Islam sendiri pun ada, yang aku sedia maklum memang lengkap, jadi yang lain tak payah ceritalah.

dan orang2 macam ni, aku lagi kesian sebenarnyer, sebab bagi aku, dioranglah yang lebih sakit dari insan2 seperti Aca, Jibam dan Abe, sebab diorang tidak punyai sifat sempurna seperti mereka, iaitu Tiada Dendam, Tiada Isu. Bagi aku diorang tak ada Isu, dan hari2 sama saja, diorang tak pulak nak pergi bakar rumah orang2 yang buat khianat kat diorang, ya, mungkin sesetengah kes gila tu ada, tapi bagi aku, diorang ni macam insan yang tak bersalah, dan innocent, jadi tak hairanlah kenapa Allah tempatkan orang2 macam ni dalam syurga, dan tidak diwajibkan sembahyang serta ibadah2 lain, kerana mereka lebih baik dan suci dari kita, yang penuh isu, dendam, benci, dan perlu berlawan dengan nafsu serta syaitan sepanjang masa.

maka kalau korang marah kat diorang, korang benci, korang anggap diri korang bagus, aku cuma cakap

HA HA HA (tiga titik)

sila tengok diri anda masing2, anda jauh lebih cacat dari mereka sebenarnya, tak percaya? tak mengapa, tapi fikirkanlah aper yang aku nak cakapkan ni.
Tuk Ngah Sudin

aku baca awal2 cerita ni, tuk ngah ni memang lahanat punyer jahat, mau taknyer, dah duduk menumpang tempat orang, pastu nak mengambik harta orang, tak per la lagi, gi bunuh plak tuan tanah tu, dan tipu orang, dan amek secara menipu, kalau nak  ikutkan, memang perangai aku macam kadir dalam citer jibam ni, panas baran, semua mender dier hentak kalau tak kena gaya, usin singai tu pun dier tumbuknyer biler dier buat citer pasal suman, ni kan plak bunuh bapak dier, memang dier ngamuk betul la, mahu dier cincang orang tua tu lapan kerat.
tapi layak ke untuk aku  menghukum tanpa memikirkan permasalah utama tuk ngah yang menjuruskan dier buat macam tu?

dia jahat sebab dier bunuh Suman, kawan baik dier dan yang bagi dier tanah
dier jahat sebab berkomplot dengan anak dier untuk amek tanah



tapi dalam masa yang sama, persoalan, isu tuk ngah juger diutarakan dalam cerita ini.

dier risaukan anak dier miah,
dier dulu tak bersekolah, dan memang buta huruf,
dier duk sorang2, sunyi
anak laki dier memang tak jengok dier kat umah

aku tahu, nampak belum lagi justify aper2 pun yang dier dah buat, tapi aku rasa, persoalan yang berada dalam benak hati tuk ngah adalah lebih kompleks dari aper yang diketengahkan dalam novel ni, sebab dier menolak suman ke gaung lepas dier merawat tuk ngah yang terkena duri pokok aper ntah, masa tu kaki dier penuh bisa, dan memang susah nak merawat, dengan skill suman, dier berjaya elokkan kaki dier, dan masa tu kepala tuk ngah bermain dengan pelbagai persoalan, yang akhirnyer dier putuskan untuk menolak, membunuh suman.


nampak tak aci kan?

tapi Allah itu maha mengetahui, sebab tuk ngah pun dihantui dengan perasaan2 dier yang membuatkan dier giler dan....

ending yang aku tak sangka2, iaitu akhirnya, Tuk Ngah gila, dan jadi teman kepada Jibam, Jibam yang dier cukup benci, yang dier pukul, disepak, dibelasah, akhirnya jadi kawan dier, dan yang bestnyer, Jibam langsung tak amek hati, dan tetap menganggap dier sebagai teman dier. sweet kan? :')


jadi, para pembaca, sebelum baca citer jibam ni, bersihkan hati anda dahulu, pegang kata2 tagline dier....

dan jangan cepat menghukum situasi, dan bersabarlah, sesungguhnya Allah itu maha adil dalam menetapkan sesuatu perkara itu. Dan akhirnya tuk ngah sudin menemui jalan yang terbaik dier untuk menebus dosa dier, dengan menjadi rakan baik Jibam yang dier benci dulu.

biler novel ni dijadikan filem, aku nak tengok citer dier....

dan novel ni buat aku berfikir

kalau lah aku dapat selami kesakitan manusia tu, tentu best kan dapat tolong diorang?
sebab kesakitan luaran, boleh dilihat, tapi isu, kesakitan dalaman, takkan dapat dilihat, kecuali anda kenal orang tu betul2, dan dier mahu berkongsi masalah dier dengan anda.......

sapa kata kaunseling, psikologi ni ilmu tak penting?

kalau anda ada ilmu2 ni, dah tentu usaha dakwah akan lebih berkesan, tambah2an lagi untuk saudara2 kita yang tak jumpa jalan Rahmat....wallahualam.....sama2lah kita berusaha untuk menjadi hamba Allah yang terbaik.... :)

wassalam.


No comments:

Post a Comment